Strefa serwisowa
To obszar na powierzchni talerzy zawierający oprogramowanie dysku. Nazywany jest Service Area, strefą serwisową, sektorami ujemnymi lub też diskware. Użytkownik nie ma do niego dostępu ponieważ znajduje się on poza zakresem użytkowym LBA0 do LBA(n-1), stąd też określenie sektorów ujemnych (LBA -1, -2, ...).
Dostęp do SA można uzyskać przy pomocy specjalnych narzędzi jak PC-3000, przy pomocy poleceń VSC (Vendor Specific Command), lub częściowo przy pomocy standardowych komend ATA.
Dlaczego częściowo? Dlatego, że np możemy odczytać SMART dysku, a jego zawartość jest przechowywana właśnie w SA. Możemy tam również znaleźć:
- P-List i G-List,
- tablice SMART dysku,
- model i numer seryjny dysku,
- translator,
- hasło MASTER oraz USER,
- ustawienia AAM, APM, HPA, DCO,
- oprogramowanie sterujące pracą dysku.
SA jest zorganizowana w postaci modułów. Każdy moduł spełnia inne zadanie, lub przechowuje konkretne dane/ustawenia dysku twardego. Moduły są różnej wielkości - u każdego producenta funkcje poszczególnych modułów różnią się.
Uszkodzenie strefy serwisowej może mieć podłoże logiczne lub fizyczne. W przypadku logicznego to poprostu błędy oprogramowania dysku (diskware) w przypadku fizycznego - uszkodzenie powierzchni dysków w miejscu gdzie znajduje się SA.
Objawy podobne do uszkodzenia strefy serwisowej mogą wystąpić przy uszkodzeniu głowic (np. stukanie głowic po rozpędzeniu talerzy, brak zgłoszenia HDD w BIOS, itd.).
Tu znajdziesz nieco obszerniejszy opis uszkodzeń SA: Uszkodzenia Service Area.
Autor: Marcin Banasik