Budowa dysku twardego
Dysk twardy składa się z elektroniki, która znajduje się na zewnątrz obudowy dysku twardego oraz z mechanizmów w środku obudowy. Elektronika na zewnątrz to interfejs między komputerem a mechanizmami dysków, na niej znajdują się złącza zasilania, transferu danych, pamięć RAM dysku, mikroprocesory sterujące silnikiem oraz głowicami, bezpieczniki i reszta elektroniki.
Część zamknięta (HDA) to "maszynownia" dysków twardych, wyróżnić w niej można silnik napędzający dysk(i), jeden lub kilka dysków magnetycznych na których zapisane są dane, głowice wraz z ramionami i systemem pozycjonującym głowice, filtr. Przypatrzmy się bliżej wnętrzu:
- Silnik (motor) - każdy dysk twardy posiada silnik, który wprawia talerze z danymi w ruch obrotowy (silnik/oś silnika jest zarazem osią wirujących dysków magnetycznych). W starszych dyskach twardych były dwa silniki, drugi służył do pozycjonowania ramion z głowicami, był to silnik krokowy (taki jak w napędach FDD).
- Dyski z danymi (talerze, platters) – w obudowie znajdziemy ich od jednego do kilku, najczęściej do 4, dyski z większą ilością talerzy są rzadsze. Są to zwykle szklane, ceramiczne lub aluminiowe krążki pokryte warstwą magnetyczną, w której zapisywane są dane. Ich wielkość jest różna – zależnie od wielkości dysku twardego (3,5”, 2,5”czy 1,8”).
- Zespół głowic (heads, Head Stack Assembly, HSA) – ilość ich jest zależna częściowo od ilości dysków magnetycznych. Najczęściej jest to jedna głowica na jedną powierzchnię talerza, ale są też dyski, w których są niewykorzystane powierzchnie talerzy, wtedy takiej głowicy nie ma (puste ramię) lub jest ona wyłączona programowo. Głowice liczymy od najniższej (head 0) w górę.
- Przedwzmacniacz (preamp) – układ/chip zamontowany na zespole głowic lub na tasiemce łączącej ramiona głowic z elektroniką zewnętrzną. Wzmacnia sygnał odczytany przez głowice.
- Aktuator (voice coil) – cewka i magnesy – służą do pozycjonowania głowic na wybranym cylindrze, zastąpił on silnik krokowy.
- Breathe Hole – otwór w HDA, różnie umiejscawiany. Zawiera w sobie filtr, który nie pozwala zanieczyszczeniom z zewnątrz dostać się do środka.
- Filtr – drugi filtr znajduje się w środku, zbiera on drobinki oleju i metalu, które powstają podczas normalnej pracy mechanizmów w dysku.
- Strefa parkowania głowic/rampa (parking zone/parking ramp) – głowice parkują na specjalnej wydzielonej wewnętrznej części talerzy lub na wyznaczonej do tego rampie poza obrębem talerzy. Sposób parkowania jest zależny od danego modelu dysku.